På besök i konstnärens virtuella ateljé

19/3 2020 Digitalisering

Konstnärens ateljé kan ge en hel del kunskap kring processen bakom konstverket och idag används VR-teknik för att återskapa det fysiska rummet i den virtuella världen. Så gjorde t ex Tate Modern i samband med utställningen av Modigliani 2017.

I den här videon kan du se hur man gjorde för att återskapa  The Ochre Atelier där Modigliani tillbringade sina sista år. VR-upplevelsen var en del av utställningen och man behövde alltså vara på plats för att kunna besöka Modiglianis ateljé i VR.

Det är inte alla konstnärsateljéer som finns kvar utan i många fall har de blivit förstörda eller ombyggda. Så är fallet med den tyska konstnären Max Liebermann vars hus förstördes under andra världskriget.  I den här VR-upplevelsen har man återskapat fastigheten och besökaren kan därför resa tillbaka till 1920-talet och uppleva Liebermanns bostad och hans konst.

Du kan resa ännu längre tillbaka i tiden i VR-verket “Meeting Rembrandt”, mer bestämt till 1632. Här kan du kliva in och hälsa på Rembrandt i hans ateljé. Till skillnad från de två andra exemplen går den här appen att gratis  ladda ner till VR-headsetet Oculus GO och uppleva hemma. (Sveriges Konstföreningar lånar ut ett par Oculus GO till anslutna konstföreningar).