Workshop med virtual reality (VR)

19/3 2020 Digitalisering

Med en smartphone och ett par VR-glasögon (som man kan köp billigt på t ex Kjell & Co) och några gratis appar kan konstföreningen göra en workshop och prova på den nya tekniken med VR (Virtual Reality). VR skapar en upplevelse av att man befinner sig inne i ett virtuellt rum där man kan röra sig runt i 360 grader.

VR-filmer på YouTube

På YouTube finns en hel del VR-filmer, vilket är filmer skapade i  360 grader.  Det finns ett antal VR-filmer av kända konstnärer som Dalí, van Gogh och Monet som animerats så du upplever det som om du stiger in i målningarna och får en totalupplevelse av konstverken. I vår spellista på YouTube hittar du några exempel på VR-filmer. Sök på YouTube efter ”vr konst sveriges konstföreningar” för att hitta spellistan. Starta filmerna och ta på dig VR-glasögonen så ska du snart befinna dig mitt i konstverket.

VR-appar

I din smartphone kan du i App Store och i Google Play ladda ner olika VR-konstappar som du kan prova i VR-glasögonen. Vi rekommenderar följande att börja med:

Sök efter:

Acute Art är ett Londonbaserat företag som samarbetar med kända konstnärer som Marina Abramovic, Jeff Koons, Anish Kapoor och Olafur Eliasson för att skapa nya VR-verk. Acute Art har gjort sina VR-verk tillgängliga gratis genom en app som kan laddas ner från App Store eller Google Play. När du har installerat appen på din smartphone kan du montera telefonen i t ex ett par cardboard-VR glasögon (eller andra VR-glasögon) och uppleva konstnärernas VR-verk. Om du inte har ett par VR-glasögon kan du förflytta dig runt i videon genom att dra med fingret på din mobilskärm i olika riktningar. Acute Art kommer under året att släppa fler VR-verk av kända konstnärer.

First Look: Artists’ VR är ett annat exempel på VR-konst för smartphones som utvecklats av the New Museum och Rhizome. I appen hittar du konstverk av samtida konstnärer som Jayson Musson, Rachel Rossin, Jacolby Satterwhite och Jon Rafman.

Renwick Gallery WONDER 360. Efter två års renovering öppnade Renwick Gallery i New York med en total konstupplevelse. Nio samtida konstnärer: Jennifer Angus, Chakaia Booker, Gabriel Dawe, Tara Donovan, Patrick Dougherty, Janet Echelman, John Grade, Maya Lin och Leo Villareal fick var sitt rum för att skapa ett platsspecifikt verk som du kan uppleva i VR.

Du kan så klart prova andra VR-appar genom att söka på t ex ”art” och ”vr” i App Store eller Google Play.