Streama konstfilm

15/9 2021

Det finns idag många tjänster där du kan se konstfilmer och dokumentärer om konstnärer. Vi tipsar om några sidor som erbjuder konstfilmer.

Observera att de flesta sajterna endast är för privat visning. P g a av upphovsrättsliga skäl krävs det tillstånd för att arrangera filmvisning för grupper. Det kallas för institutionella visningsrättigheter och innebär rätten att visa film organiserat i en sluten grupp,t ex för konstföreningens medlemmar. De konstfilmer som man kan låna på DVD från Riksförbundet Sveriges Konstföreningar har däremot institutionella visningsrättigheter. (Se länk i högerspalten)

SVT K-Special har flera dokumentärer om konstnärer som man kan streama. (Obs endast visning för privat bruk)

Cineasterna är bibliotekens streamingstjänst som erbjuder privatpersoner med lånekort att streama filmer från svenska bibliotek. Här finns en del dokumentärer och spelfilmer om konst. (Obs endast visning för privat bruk)

Fokusfilm (tidigare Filmcentrum) erbjuder möjlighet att streama konstfilmer med institutionella rättigheter som får visas i slutna sällskap som en konstförening.

YouTube Här har många museum och konstinstitutioner egna kanaler där de visar filmer om aktuella utställningar och intervjuer med konstnärer. (Obs endast visning för privat bruk)

Vernissage TV sänder program från olika konstmuseum och gallerier. (Obs endast visning för privat bruk)