Karantänkonst

1/5 2020 Digitalisering

Söderhamns konstförening gick ut med en uppmaning på sociala medier som löd: “Sitter du isolerad hemma i Söderhamn och gör konst i någon form? Söderhamns Konstförening vill visa upp vad som skapas i Söderhamn just nu på Instagramkontot @karantankonstsoderhamn !

Skicka ditt/dina verk i ett direktmeddelande till vårt Instagramkonto eller tagga dem med #karantankonstsoderhamn (om du har en öppen profil) för att delta. Det går även att maila dem till karantankonstsoderhamn@gmail.com.

Vi hoppas att detta kan inspirera till att ta tillfället i akt och skapa, och att vi kan visa de kreativa krafter som råder i Söderhamn. Kultur behövs i kriser! Följ @karantankonstisoderhamn på Instagram och sprid gärna ordet.”

Coronakrisen ger upphov till många kreativa lösningar när det gäller att sprida konst på sociala medier och nya hashtaggar  har dykt upp på Instagram som talar sitt tydliga språk som:

Under hashtaggen #tussenkunstenquarantaine publicerar t ex människor runt om i världen bilder på kända målningar som de har återskapat hemma med hjälp av vardagliga saker.