ZOOM:a in på konstpedagogiken i Norrbotten

26/3 2020 Ung Konst

Sveriges Konstföreningar medverkar i projektet Zoom som genomförs i Norrbottens alla kommuner v. 9 och 10, 2020. Tillsammans med Havremagasinet i Boden, konstkonsulenten Region Norrbotten m.fl. sätter vi fokus på konstpedagogiken för barn och unga i länet. Konstföreningarna och distriktet deltar på olika sätt i projektet.

Vi frågade Anette Carlsson som arbetar på Havremagasinet och som är projektkoordinator för ZOOM om projektet:

Vad är Zoom och vad är syftet med projektet?

ZOOM är ett konstpedagogiskt projekt som händer runt om i Norrbottens kommuner under vecka 9 och 10!  Syftet är att sätta fokus på konstpedagogiken – att förmedla, samtala, förhöja och berika människors konstupplevelse- genom bildanalyser, konstsamtal, workshops och föreläsningar med mera.

Vilka olika former av aktiviteter äger rum under projektet?

ZOOM skickar ut 6 konstpedagoger i länet, till Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arvidsjaur/Arjeplog/Moskosel, Kalix, Älvsbyn. I Boden, Luleå, Piteå ZOOMas det i respektive konsthall. I Haparanda kan du gå en konstjakt i stadens offentliga konst. Aktiviteterna skiljer sig åt på de olika platserna, det blir program internt för förskolor/grund/sär och gymnasium samt för konstföreningar. Det blir programverksamhet för allmänheten, drop-in och kostnadsfritt – med konstföreläsningar, bildanalyser, konstsamtal och workshops av olika slag utifrån platsens konst.

Vilken roll har konstföreningarna i länet för projekt?

Samarbetet med de lokala konstföreningarna har varit av stor vikt för ZOOMprojektet. Den kännedom föreningen på respektive ort har med kontaktpersoner, planerad verksamhet osv innebär en rikedom i programutbudet för veckorna.

Dels får ZOOM-projektet med respektive pedagog ”ge tillbaka” till konstföreningarna, som tack för alla de ideellt jobbade timmar som medlemmar lägger ner på  Sveriges konstliv, dels får konstföreningarnas medlemmar chans till fortbildning!

Kiruna Konstgille och Zoom

En konstförening som deltar i Zoom är Kiruna Konstgille som presenterar ett fullspäckat program för Kirunaborna. Under sportlovet kommer man att ha öppen bildverkstad för sportlovslediga, det arrangeras föreläsningar, det finns möjlighet att träffa jourhavande konstnär och så visar man utställningar med Inger Thurfjells och Michael Johansson. Läs mer på Kiruna Konstgilles hemsida.

Mer om Zoom:

ZOOM tar plats på många olika sätt i Norrbottens alla kommuner:

• Frilansande konstpedagoger kommer att arbeta i Kiruna, Gällivare, Arvidsjaur, Älvsbyn, Kalix och Jokkmokk.
  • Fritidshem från Pajala, Övertorneå och Överkalix erbjuds chartrad buss till Havremagasinet länskonsthall för visning/workshop i utställningen Sensory Art, en konstupplevelse för alla sinnen.
  • I Arjeplog och Haparanda sker samarbetet med museipedagoger och bildlärare som i sin tur kan skapa programverksamhet under projektets flagg.
  • I Boden, Luleå och Piteå sker ZOOM inom respektive konsthalls pedagogiska verksamhet.
  • Länets Konstföreningar och bild/konstskolor kommer på olika sätt bidra till programmet.

Projektet ZOOM ägs av Havremagasinet länskonsthall Boden och genomförs i samarbete med konstkonsulenten Region Norrbotten, Sunderby Konstskola och Sveriges Konstföreningar. Projektet finansieras av Region Norrbotten och Kulturrådet.