Konstläger för unga i Blekinge

22/5 2017 Ung Konst

Sedan flera år tillbaka har distrikt Blekinge tillsammans med konstföreningar i regionen arrangerat ett konstläger för ungdomar under sommaren. Britt Gars Petersson distriktsordförande berättat om bakgrunden till konstlägret och hur det fungerar.

Hur började idén med ett konstläger och hur länge har ni hållit på?

Egentligen började tanken på ett konstläger redan 2002 men då hade vi en stor utställning i hela Blekinge som hette “Japan i Blekinge”. Den handlade om samtidskonst från Japan och visades i alla Blekinges konsthallar. Året efter gick åt till efterarbete. 2004 började vi planera för ett konstläger. Vi letade lokal, ledare, pengar osv. Våren 2005 bjöd vi in ungdomar mellan 14 och 18 år. Vi bokade en kursgård och anställde 2 pedagoger. Vi sökte speciella pengar hos Landstinget (numera regionen). De två pedagogerna planerade veckans program. Vi lånade material från Blekinge Museum.

Under den här långa tiden (12:e året i år) har vi bytt lokaler. Vi hyr en bildsal på en folkhögskola som Landstinget äger. Numera anställer vi en pedagog och så jobbar jag halvideellt. Numera kan vi endast ta emot 14 elever.

Kan du berätta lite om årets konstläger?

Årets tema är “Drömmar”. Vi håller på måndag till fredag 1-5 augusti. Vi avslutar med ett vernissage för alla! Måndagsnatten sover vi ledare över för att riktigt lära känna eleverna. Resten av nätterna kommer ideella krafter och avlöser oss. Tisdagen har vi utflykt till Wanås och ibland besöker vi konstnärer och andra utställningar.

Hur ser ekonomin ut och hur finansierar konstlägret?

Budgeten ligger runt 60-65 000 kr. Eleverna betalar 1500 kr. Konstföreningarna i respektive kommun stöttar med 500 kr/elev. Regionen bidrar i år med 29 000 kr och dessutom fick vi en vinst i år av en resa som donerades av de  resande till lägret. Distriktet står naturligtvis också för en summa.

Vad tycker deltagarna om konstlägret och hur ser framtiden ut?

Jag utvärderar naturligtvis varje år. Övertygande positivt. Någon uppgift kan naturligtvis få sämre omdöme eller lagom bra. Vi är helnöjda! Som du förstår bygger det på mycket ideellt arbete. Jag måste erkänna att jag inte vet vad som händer när jag inte orkar!!!!

Bild: www.pexels.com