Medlemssida

Denna sida är bara tillgänglig för våra medlemmar.

Om du är medlem vänligen logga in nedan.

Om er förening inte är medlem kan ni ansöka om medlemskap.

Astralklockor – ett ljudverk av Christine Ödlund

”Astralklockor är ett musikaliskt stycke tillägnat Madame Blavatsky, en av historiens mest fascinerande och mytomspunna personer, både hyllad och förtalad under sin livstid och som ännu idag inte har fått det erkännande hon förtjänar.”

Under 2012 arbetade Sveriges Konstföreningar med konstbildningstemat ”Andlighet i konsten”. Konstnären Christine Ödlund fick i uppdrag att skapa ett ljudkonstverk med andlighet som motiv för Sveriges Konstföreningar. Resultatet blev Astralklockor; en pärm, som innehåller en CD med ett 23:24 min ljudkonstverk, ett partitur och en skrift (booklet) författad av konstnären. Verket uruppfördes vid ett seminarium på Sigtunastiftelsen i november 2012.

”Detta musikaliska stycke är inspirerat av Blavatskys upplevelser av astrala klockor i det tankeflöde där hon står i kontakt med dem hon kallar Mästarna samt Besants musikaliska tankeformer som bild i det partitur som medföljer kompositionen. Att se ljud och höra bild var något dessa teosofer kallade clairvoyance och clairaudience. Jag beskriver det som synestesi, en korskoppling av sinnesupplevelser. En känslighet, ett tillstånd och metod som kan uppnås genom djup koncentration.” Text Christine Ödlund från CD-skivans texthäfte.

Astralklockor – ljudverk av Christine Ödlund