Medlemssida

Denna sida är bara tillgänglig för våra medlemmar.

Om du är medlem vänligen logga in nedan.

Om er förening inte är medlem kan ni ansöka om medlemskap.

Panelsamtal om den konstnärliga friheten

Moderna Museet och Konstnärernas Riksorganisation arrangerade hösten 2019 ett panelsamtal kring den konstnärliga frihetens betyder för ett samhälle. Konsten och kulturens frihet är en av demokratins grundpelare, samtidigt har attacker mot konst- och kulturutövare ökat de senaste åren.

Hur ska tjänstepersoner och politiker förhålla sig till den fria konsten? Vi har sett flera exempel runt om i landet på sistone där konsten börjar att villkoras och den så kallade armlängds avstånd-principen frångåtts. Vad händer om vi inte är aktsamma om att konsten alltid ska vara fri? Hur stöttar vi vårt lands konstnärer och kulturskapare i de här nya politiska landskapen?

I panelen medverkade: överintendent Gitte Ørskou, Sofia de la Fuente, konstnär, Sölvesborg, Olof Lavesson, tidigare kulturpolitiker och Elena Namli, professor i teologisk etik, Uppsala.
Anförande av: Sara Edström, ordförande i Konstnärernas riksorganisation.
Moderatorer: Zandra Thuvesson, politisk sekreterare, Konstnärernas riksorganisation och John Petter Nilsson, kommunikativ museistrateg, Moderna Museet.
Inledning: Catrin Lundqvist, intendent, Moderna Museet