Arkiv: Utställning med VR-konst

Virtuell Verklighet (VR) har de senaste åren blivit en av de hetaste teknikerna inom konstfältet. Nu kan din konstförening låna ett VR-headset (Oculus Go) och själv prova på att uppleva olika former av VR-konst som virtuella museum, träffa Rembrandt i hans ateljé till VR-konst gjord av samtida konstnärer som Marina Abramovic, Jeff Koons, Anish Kapoor och Olafur Eliasson.

Det går inte längre att boka den här utställningen.

Vår VR-upplevelse innehåller följande:

• Ett VR-headset Oculus Go med tillhörande handkontroll.
  • Ett par VR-glasögon i plast för smartphone. Passar för skärmstorlek från 3,5 till 6 tum.
  • 2 par Google-cardboard, som är enklare VR-glasögon i papp. Passar för skärmstorlek från 3,5 till 6 tum.
  • Häfte med instruktioner och pedagogisk handledning.

Kostnaden för att låna VR-upplevelsen är 200 kronor som är en del av fraktkostnaden. Lånetiden är begränsad till två veckor.

VR-konst för Oculus Go

På YouTube finns en hel del VR-filmer, vilket är filmer skapade i  360 grader. För att se dem använd appen YouTube-VR i Oculus Go. Det finns ett antal VR-filmer av kända konstnärer som Dalí, van Gogh och Monet som animerats så du upplever det som om du stiger in i målningarna och får en totalupplevelse av konstverken. I vår spellista på YouTube hittar du några exempel på VR-filmer. Sök på YouTube efter ”vr konst sveriges konstföreningar” för att hitta spellistan.

I Oculus Go finns det också ett antal förinstallerade appar om konst som du kan prova, till exempel:

Meeting Rembrandt: Master of Reality:Förflytta dig tillbaka i tiden och stå öga mot öga med den berömda holländska konstnären Rembrandt som tar emot dig i sin ateljé. Du får bland annat se hans kända målning Nattvakten.

Art Plunge ger dig möjlighet att gå in i och besöka berömda målningar. I den här demoversionen är du begränsad till att besöka da Vincis Mona Lisa och Vermeers Ung kvinna som läser ett brev vid ett öppet fönster.

Burning Man: Burning Man är ett veckolångt årligt evenemang i Black Rock Desert i Pershing County i norra Nevada, USA. Evenemanget bygger på deltagarkultur och allt innehåll, från byggnader och konstinstallationer till workshops och konserter är skapat av besökarna själva. Namnet kommer från det rituella brännandet av en stor människofigur i trä som varje år äger rum på lördagskvällen. Här kan du vandra omkring i öknen och uppleva olika konstinstallationer från 2018 års upplaga av Burning Man.

Kerry James Marshall: 2017 visade MOCA i Los Angeles en stor retrospektiv utställning med den amerikanska konstnären Kerry James Marshall. I samband med utställningen gjorde man en virtuell version där du kan vandra omkring och lyssna och läsa om hans konstnärskap.

VR paint: Du kan inte bara uppleva konst utan också skapa den i VR. Med den här appen kan du prova på att måla och rita i tre dimensioner. Du kan röra dig runt och in i din egen målning.

VR-konst för din smartphone

Om du har en smartphone kan du i App Store och i Google Play ladda ner olika VR-konstappar som du kan prova i VR-glasögonen. Vi rekommenderar följande att börja med:

Sök efter:

Acute Art är ett Londonbaserat företag som samarbetar med kända konstnärer som Marina Abramovic, Jeff Koons, Anish Kapoor och Olafur Eliasson för att skapa nya VR-verk. Acute Art har gjort sina VR-verk tillgängliga gratis genom en app som kan laddas ner från App Store eller Google Play. När du har installerat appen på din smartphone kan du montera telefonen i t ex ett par cardboard-VR glasögon (eller andra VR-glasögon) och uppleva konstnärernas VR-verk. Om du inte har ett par VR-glasögon kan du förflytta dig runt i videon genom att dra med fingret på din mobilskärm i olika riktningar. Acute Art kommer under året att släppa fler VR-verk av kända konstnärer.

First Look: Artists’ VR är ett annat exempel på VR-konst för smartphones som utvecklats av the New Museum och Rhizome. I appen hittar du konstverk av samtida konstnärer som Jayson Musson, Rachel Rossin, Jacolby Satterwhite och Jon Rafman.

Renwick Gallery WONDER 360. Efter två års renovering öppnade Renwick Gallery i New York med en total konstupplevelse. Nio samtida konstnärer: Jennifer Angus, Chakaia Booker, Gabriel Dawe, Tara Donovan, Patrick Dougherty, Janet Echelman, John Grade, Maya Lin och Leo Villareal fick var sitt rum för att skapa ett platsspecifikt verk som du kan uppleva i VR.

Google Arts & Culture VR. Appen innehåller konstverk och virtuella turer från olika museum. Det finns också ett verktyg som gör att du kan ta en selfie och jämföra vem du är mest lik i konsthistorien.

Du kan så klart prova andra VR-appar genom att söka på t ex ”art” och ”vr” i App Store eller Google Play