Penseldrag över gränserna – vandringsutställning i Norrbotten

20/5 2018 Mångfalder

Vandringsutställningen “Penseldrag över gränserna” handlar om möten mellan konst och människor från olika kulturer. När Kajsa Westergren, som är distriktsordförande i Norrbotten, läste om den finska konstnären Hanna Kantos möte med den asylsökande syriska konstnären Rawaa Khishi uppstod idén till konstprojektet “Med penseldrag över gränserna”.

Hanna träffade Rawaa  i hennes tillfälliga ateljé i Folkets Hus i Haparanda men hon insåg snart att Rawaa inte kunde besöka hennes ateljé som låg i Torneå, på andra sidan gränsen i ett annat land, eftersom Rawaa då saknade uppehållstillstånd.

– Hanna är en mycket uppskattad konstnär, Raawa är nyanländ och båda bor i Haparanda så varför inte föra dem samman i en vandringsutställning riktad mot de mindre konstföreningarna? förklarar Kajsa.

Rawaa Khishi från Aleppo i Syrien har en bakgrund med konststudier och utställningar i Paris och Syrien innan hon på grund av kriget tvingades fly och slutligen hamnade i Haparanda. Hon har nu fått uppehållstillstånd i Sverige och är yrkesverksam som konstnär.

Utställningen har vernissage den 20 maj på Sunderby folkhögskola i Luleå och man kommer att samarbete med konstskolan. Två konstpedagogelever har projektet inlagt i sin utbildning och tar hand om det praktiska förberedelsearbete och vid alla vernissage runt om i länet. Sedan fortsätter turnén under året via Luleå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Överkalix, Korpilombolo och Haparanda.

– Projektnamnet “Penseldrag över gränserna” kommer från samtalet jag hade med Raawa och Hanna i höstas berättar Kajsa. Hanna sa då att det gemensamma vi har är viljan att uttrycka oss och vi gör det med penseldrag.

Projektet har fått finansiering från flera olika bidragsgivare. Region Norrbotten har bidragit med medel för integrationsprojekt och Resurscentrum Konst i Norrbotten har också bidragit med pengar.  Sedan har varje deltagande konstförening gått in med en mindre summa och slutligen har distriktet avsatt egna medel till projektet.

Sedan tidigare har distriktet stor erfarenhet att arbeta med vandringsutställningar. Man har arrangerat ungdomsprojektet “Face me” under tre år och även arrangerat en turné bland Norrbottens konstföreningar med utställningen “1 kubikmeter konsthantverk”.

-I samband med vernissagen inbjuds konstföreningarna i Norrbotten till en utbildningseftermiddag berättar Kajsa. Alla konstföreningar som tar emot vandringsutställningen kommer och får höra Hanna och Raawa presenterar sin konst och konstnärskap. Charlotta Hannu, konstpedagog på Luleå konsthall, har ett pass om att presentera konst och sen övningar för deltagarna med utställningen som arbetsobjekt förstås. Konsten hänger på plats och kommer hem till föreningarna på hösten. Med den bakgrunden hoppas vi på kringaktiviteter på hemmaplan

Från utställningen Penseldrag över gränserna. Foto: Henny Kvamsdal