Mångfald i konsten hos Galleri Sigma

20/5 2018 Mångfalder

Galleri Sigma i Växjö ställer under november ut konstnärer som flytt från Syrien. Vi pratade med Margareta Mjörndal, ledamot i konstförening, om hur Sveriges Konstföreningars konstbildningstema “Mångfald i konsten” inspirerade till utställningen.

Hur föddes idén till utställningen “Mångfald i konsten”?

Sveriges Konstföreningar Kronobergsdistriktet tog fasta på Sveriges Konstföreningars tema Mångfald i konsten och bad galleri Sigma om en utställningsperiod under hösten

Hur valde ni ut konstnärerna till utställningen?

Vi fick kontakt med en grupp konstnärer som flytt från Syrien till Sverige och som hade en samlingsutställning på Virserums konsthall. Dessa konstnärer var utbildade på konstakademier och universitet och flera var väl etablerade konstnärer i sitt hemland innan flykten till Sverige. Det var just väletablerade konstnärer från deras tidigare hemland som vi ville visa. På galleri Sigma fick de även sällskap av konstnären Haider Ali, som är bosatt i Växjö sedan åtskilliga år. Även han kom som flykting till Sverige och var innan etablerad konstnär i sitt hemland.

Konstnärerna är bosatta i olika orter runt om i södra Sverige, så därför har utställningen fått vara just en utställning utan olika aktiviteter runt utställningen. Vi  ville bara visa olika konstuttryck från abstrakt konst till föreställande. Konst som berör.

Kan du berätta lite om Galler Sigma?

Galleri Sigma är ett galleri som drivs av 12 konstföreningar i Växjö. Detta galleri har funnits i 45 år. Det startades för att kunna erbjuda konstföreningarna ett inköpsställe. När Sigma startade fanns det inga gallerier i Växjö.

ernissage av Mångfald i konsten på galleri Sigma i Växjö. Foto: Mona Gyllinger