Sommarens nummer av Konstperspektiv

3/5 2022 Konstperspektiv

I sommarens nummer av Konstperspektiv kan du bland annat läsa om Mourad Kouri, en av de mest intressanta namnen i en yngre generation av konstnärer; Sveriges Allmänna Konstförening – landets största och äldsta konstförening fyller 190 år 2022 och en essä om postkolonialismen.

Kort om innehållet

I Galleriet presenteras senaste nytt från konstvärlden och i vårt innehållsrika kalendarium hittar du aktuella och kommande utställningar runt om i Sverige.

I detta nummer porträtteras Mourad Kouri, en av de mest intressanta namnen i en yngre generation av konstnärer, på tröskeln till genombrott.

Reflexion med Cecilia Hedlund som tittar närmare på ett konstverk av Ludvig Helin och ser urfomer och djungelmörker.

I ett reportage möter vi Sveriges Allmänna Konstförening – landets största och äldsta konstförening fyller 190 år 2022.

Och i backspegeln ser vi Francis Bacon, en av 1900-talets främsta målare som är aktuell igen och nyligen utställd på Royal Academy. Michael Dee samtalar med hans vän Michael Peppiatt.

Vad händer i Konstföreningsvärlden? Läs om offentlig konst och mentorsprogram i norr – affischkonst och gatukonst i spännande nätverk initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar.

I detta nummer hittar du också en essä om postkolonialismen – 20 år efter det breda genombrottet samt en krönika om konst och politik. Är konst alltid politisk, frågar sig Tommy Gunnarsson, utbildad humanekolog och frilansskribent.

Välkommen till 52 sidor med massor av intressant läsning i sommarens nummer av Konstperspektiv!

Omslag Konstperspektiv nr 2-2022.