Svensk travsport inspirerar Maher Abdul Aziz

26/5 2018 Konsten att mötas

Svensk travsport har inspirerat den syriske konstnären och filmskaparen Maher Abdul Aziz som ställer ut målningar och visar film på Ifö Center Exhibit.

Vernissage hålls den 7/4 då konstnären också kommer att vara på plats och föreläsa om sin konst. Konstföreningen är en av 20 som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Teresa Holmberg från konstföreningen berättar mer om konstnären:

– Konstföreningen Ifö Center Exhibit arbetar med den syriske konstnären och filmskaparen Maher Abdul Aziz. Han är utbildad i Dubai, Damaskus och Chicago. 2013 tvingades han fly Syrien och fann en fristad i Sverige. Mötet med det nya landet har inspirerat Aziz’s utställning “Adrenaline” och hans film “Väntan”. Utställningen låter oss se de för honom exotiska tävlingshästarna i svensk hästsport genom konstnärens öga. Kraften och rörelsen i de stora målningarna är enorm.

Vernissage hålls 7/4, konstnären är på plats och föreläser kl ett. Berättelsens språk anpassas efter besökarna och kan ges på både engelska, svenska och arabiska. I anslutning till utställningen visar vi därefter Aziz’s film “Väntan” kl två. Filmen är delvis självbiografisk och utgår från en fars väntan på att – kanske eller kanske inte – få återförenas med sina döttrar. Han väntar och betraktar det nya landet som tagit emot honom. Skildringen är på en gång poetisk, lågmäld och kraftfull. Flashbacks från krigets explosioner och våndan över döttrarnas livsfarliga situation långt bortanför faderns räckhåll varvas med filosoferande kring vardagen, det nya landet och kampen för att hålla ihop som människa i en omänsklig situation.

Plats: Ifö Center Konsthall (i Sparbankshallen, Bromölla). “Väntan” är talad på arabiska och textad på svenska.

Maher Abdul Aziz, målning ur utställningen Adrenaline.