Tummelisa i smyckeskonstens virtuella värld

19/3 2020 Digitalisering

När Jelizaveta Suska var yngre fantiserade hon om att hon var liten som Tummelisa i H.C. Andersens saga och att världen runt omkring henne var jättestor och full av äventyr. I appen Microméga låter hon besökarna uppleva den känslan genom att använda VR-teknik och placera besökaren i ett landskap skapat av en modell av hennes smycken uppförstorade till kolossalt format.

Jelizaveta Suska är en av åtta unga konsthantverkare som medverkar i Sveriges Konstföreningar och Konsthantverkscentrums vandringsutställning Ung. Konst 1 kubik konsthantverk.

I katalogtexten till utställningen berättar hon om sina verk Frozen Moment:

När jag var liten föreställde jag mig att jag var lika liten som Tummelisa i HC Andersens bok. Den gigantiska världen verkade vara vackrare och full av lockande äventyr. Jag tänker fortfarande så ibland. Det är fantastiskt vart vår fantasi kan ta oss. När jag arbetar med mina smycken blir jag demiurgen och skaparen av en egen ny värld. Jag konstruerar mina verk och föreställer mig att om jag blev pytteliten och skulle hamna inuti ett av smyckena så skulle jag se ett fantastiskt landskap. Den här typen av associationer förmedlar och överför idéer till materialet.

Genom att använda en 3D-scanner kunde hon överföra sina verk till en digital värld och sedan skapa en VR-app som kan köras i en vanlig mobiltelefon. Med hjälp av ett par VR-glasögon kan du uppleva hur det är att vara liten som Tummelisa och vandra omkring i ett fascinerande landskap bestående av Jelizaveta  smycken som i dina ögon blir stora som ett berg.

Besök Jelizaveta Suska hemsida.

Jelizaveta Suska app Microméga