Matfors Konstförening 50 år

25/1 2023 50-års jubileum

Det är inte bara riksförbundet som har 50-årsjubileum i år utan också några av våra medlemmar startade sin verksamhet 1973. Vi har intervjuat några av dem och kommer att presentera dem under våren. Först ut är Matfors konstförening.

Vi pratade med Vicci Andersson Sjöbom från Matfors Konstförenings styrelse om konstföreningens 50-åriga historia.

Kan du berätta lite om hur Matfors konstförening startade en gång i tiden?

-1973 tog Kulturnämnden i Matfors initiativ till att bilda en konstförening. Matfors ligger två mil utanför Sundsvall, och tillhör Sundsvalls Kommun. Föreningens förste ordförande hette Klas Åslund. Redan första året hade man 135 medlemmar, vilket har varit relativt jämnt under årens lopp. Idag har föreningen drygt 100 medlemmar.

Matfors Konstförening har varit verksamma, i olika stor utsträckning under åren, men har sammanlagt anordnat hela 250 utställningar! Och nya spännande konstnärer kommer hela tiden på tal vid föreningens styrelsemöten så framtiden ser ljus ut. Föreningen arrangerar vanligen sju utställningar per år, och prioriterar gärna utställare med anknytning till Matfors-Sundsvallsområdet. På så vis bidrar föreningen till det lokala kulturlivet, utställningarna har fri entré och alla är välkomna.

Ni har era utställningar i biblioteket och har varit där sedan starten?

Det som är roligt är att när den nya skolan i förorten Matfors byggdes 1973, byggdes även biblioteket. Där planerades redan från början in ytor för utställningsverksamhet och konstföreningen bildades för att ansvara för dem. En fin samverkan kring kultur som funkar även idag.

Vernissagemingel med mångsidiga Sundsvallskonstnären Christina Bohlin, 9 dec 2022. Foto: Matfors Konstförening/Jenny Erlandsson

Med så många utställningar som ni har arrangerat genom åren förmodar jag att ni har ställt ut många spännande konstnärer?

– Under dessa 50 år har man här kunnat se konst av exempelvis Curt Agge, Jöran Nyberg, Karin Olsson, Einar Wennberg, Catharina Edlund med flera för att nämna några av de många konstnärer som vi haft äran och glädjen att ställa ut. Vi är stolta över att även ge unga talanger möjligheten genom samlingsutställningar och samarbete med Matfors skola.

Vi visar huvudsakligen bildkonst, fotografi, grafik, konsthantverk och skulptur. Föreningen arrangerar även föredrag, bildvisningar och minnesutställningar. Matfors Konstförening är representerad i juryn för stipendiefonden Grafström-Sandqvistska Fonden tillsammans med Sundsvalls Museum och Sundsvalls Konstförening.

Varje år, i samband med årsmötet, anordnas ett konstlotteri bland föreningens medlemmar, då vi lottar ut verk som köpts in under året. Vi köper främst in av våra egna utställare, men även nationell grafik och konst från andra gallerier och vandringsutställningar arrangerade av exempelvis distriktet i Västernorrland. Som medlem i föreningen får man inbjudningar till vernissager och andra konstarrangemang. Vi har egen Facebook-sida för löpande information och en hemsida.

Vernissage för vårsäsongens och jubileumsårets första utställning ”Tankens spegelbild” med Lena Sellstedt, målare från Timrå, 14 Jan 2023. Foto: Matfors Konstförening/Vicci A Sjöbom

Ni firar precis som förbundet femtio år i år. Hur ska ni fira det?

-Med anledning av 50-årsjubiléet planeras tårtkalas vid årsmötet i mars och extra många konstvinster. Sedan väntar en jubileumsvecka i höst mellan 28 oktober och 8 november med föredrag, stipendiatmedverkan, samarbete med museet kring Helmer Osslund (som var från Matfors), visning av föreningens historia/verksamhet och en del annat som kommer att förgylla Matforsbornas kulturvardag.

Vad ser ni som den största utmaningen inför framtiden med konstföreningen?

-Att behålla medlemmar, och även värva nya. Samt att ha en engagerad styrelse även i fortsättningen. Sen får man hoppas att biblioteket inte läggs ned, för utan den fina och tillgängliga lokalen är det svårt med vår verksamhet.