Face me V – ett konstprojekt för ungdomar

20/4 2021 Ung Konst

I konstprojektet Face me gestaltar ungdomar i valfri konstnärlig teknik hur det är att vara ung i Norrbotten idag.

För femte gången genomför Sveriges Konstföreningar Norrbotten, i samverkan med Sunderby Konstskola, ungdomsprojektet Face me. Åttio bildelever från gymnasieskolor i Kalix, Kiruna, Luleå och Piteå deltar i projektet. De har under första delen av vårterminen arbetat med uppgiften att gestalta hur det är att vara ung i Norrbotten idag. I år har arbetet skett under annorlunda förutsättningar, delvis eller helt hemifrån och kontakten med lärarna och kamraterna har varit digital, vilket samtidigt speglar den verklighet som gymnasieungdomar tvingats hantera och leva under denna coronarestriktionernas tid.

Torsdag 22 april är det avslutning på första delen av projektet då det är digital vernissage på Sunderby folkhögskola, Galleri Y. Tidigare har eleverna mötts på Sunderbyn för workshop med konstnär och vernissage på kvällen. Men den här gången kommer istället konstnären hem till varje skola under senare delen av våren.

Utställningen går att se från onsdag morgon 21 april

Del två i projektet – vandringsutställningen

En jury med regionens konstkonsulent Ricky Sandbergs som ordförande tar ut runt trettio verk som kommer att ingå i den vandringsutställning som i maj 2021 med startar  i Korpilombolo och avslutar i maj 2022 på Norrbottens museum. Den kommer att visas av konstföreningar i länet och av Havremagasinet.

Juryn kommer dessutom att utse tre ungdomar som får hedersomnämnande för sina verk och ett stipendium på 1 000 kr.

Projektet genomförs med ekonomiskt stöd av Sparbanken Nord, Region Norrbotten, Luleå, Kiruna och Piteå kommuner.

Bildelever i Kiruna arbetar med uppgiften att gestalta i valfri teknik hur det är att vara ung i Norrbotten idag. Foto: Sofi Ruotsalainen