Ung.konst vernissage på Ljusterö Konstförening

26/5 2018 Ung Konst

I utställningen Ung.konst presenteras åtta nyutexaminerade konsthantverkares arbete. Den 17 februari har utställningen vernissage och världspremiär på Ljusterö konstförening, som ligger i Stockholms skärgård. Vi pratade med Gisela Spak från konstföreningen inför vernissage.

Kan du berätta lite om Ljusterö konstförening? Den har inte funnits så många år?

-Ljusterö konstförening bildades 2011 med inriktning på att utveckla intresset för konstens roll på Ljusterö med omnejd i nutid och i ett historiskt perspektiv. Föreningen har sin verksamhet tätt knuten till Ljusterö konsthall och medverkar till att konsthallen visar intressant internationell och nationell konst samt skapar möjlighet för nu verksamma konstnärer att ställa ut. Föreningen anordnar dessutom kulturevent som Northern Light Graffiti, kulturaftnar och guidade visningar i konsthallen. Konstföreningen  samarbetar också med Ljusterö skola för att stödja ungdomars kreativa utveckling och intresse för konst.

Föreningen arrangerar också en del resor och ni försöker vidga er kulturella verksamhet?

-Föreningen ordnar konstresor till intressanta mål. Exempel på resmål är Roland Svensson museet på Möja och Villa Akleja i Vaxholm, konstresor till Önningeby – Åland, Helsingfors och i vår till Tallinn. Vi besöker också institutioner med intressant konst, som Bonnierska porträttsamlingen, Folksamhuset m.m. Förra året startade vi två nya aktiviteter: Vårsalongen som i år blir Sommarsalongen där konstnärer bofasta/sommarboende  ställer ut i Konsthallen och Konstrundan med sedvanliga besök hemma hos deltagande konstnärer. Vi vidgar också vårt kulturella kunnande till att omfatta ost och vin från olika länder samt författarträffar. Sammanfattningsvis breddar vi vårt register till att omfatta fler kulturyttringar än bildkonst.

Sedan några år tillbaka driver ni ungdomsprojektet Northern Light Graffiti. Hur startade det?

-Konstföreningen saknade konst som riktade sig till ungdomar, något som skulle involvera den yngre generationen på ön. Så skapades idén till projektet Northern Light Graffiti som startade 2014. Projektet kom att heta Northern Light, ett begrepp som gjorde konstnärer verksamma bl.a. på Östra Lagnö, den s.k. konstnärskolonien, internationellt kända för det nordiska ljuset vid sekelskiftet 1900. Vi har haft ett NLG event varje år, och dessutom anordnat möjligheter för skolans elever att få utbildning i graffiti konst och möjligheter att praktisera graffiti. Ett event med internationellt kända graffitikonstnärer har kommit till Ljusterö och målat ex en specialbyggd mur, husgrunden på ett av husen vid torget, en elefant!, och vid skolan. Vi har graffitikonsten bevarad på ett flertal ställen, och noterbart är att inget är förstört och inte heller har det inspirerat till klotter!

Konsthantverksutställningen Ung.Konst kommer att ha vernissage och världspremiär den 17 februari hos konstföreningen. Hur kom det sig att ni fastnade för den här utställningen?

-Som tidigare nämnts omfattar konst så mycket och det vore en tråkig begränsning att bara fokusera på bildkonsten! När vi såg denna möjlighet ser vi att det passar in i vårt tänk om konst och kultur, och att utövarna är nyutexaminerade och visar på en mångfald av konsthantverk är både spännande och roligt!

Om utställningen Ung.konst

Utställningen Ung.konst har producerats i samarbete mellan Konsthantverkscentrum och Sveriges Konstföreningar och är den andra i en serie turnéutställningar som presenteras inom ramen för konceptet 1 kubik konsthantverk.

Alexander Tallen “Deliverance” (2017)