Konsten att klä sig

26/5 2018 Konsten att mötas

Kiruna Konstgille tillhör en av tjugo konstföreningar som deltar i projektet Konsten att mötas där konstföreningar får möjlighet möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer. Karin Westergren från konstföreningens styrelse berättar om hur kläder och mode blev en spännande utgångspunkt för arbete med de två konstnärer från Grekland och Iran.

Kan du berätta lite om konstnärerna som deltar i projektet Konsten att mötas?

-När Kiruna Konstgille kom med i projektet funderade vi på vilken konstnär vi ville arbeta med. Beslutet blev att vi ville arbeta med nyanlända till vårt eget län. Vi valde då två som finns i KRO/Resurscentrum Konst, Norrbottens grupp. Det blev Francesca Maria Mantea (24 år), från Grekland/Luleå,  textildesigner samt Rahmat Jaffary, (19 år) från Iran/Jokkmokk, designer/skräddare.

Mode och design verkar bli en viktig del av projektet? Kan du berätta lite kort vad ni gjort hittills?

-Våra tankar rörde sig kring kläder i norr, vad signalerar kläder, praktiskt eller smart klädd, kulturinfluenser och hur ser två nyanlända till Norrbotten på vårt mode? Under senare delen av hösten 2017 träffade jag både Francesca och Rahmat i Luleå och Jokkmokk och diskuterade våra tankar med dem.

Vi har haft kontakt per telefon och mail och den 26 februari kom de till Kiruna och vi introducerade dem till Kiruna, besökte Icehotel och diskuterade upplägget av vår första träff. Men besöket gav också kontakter, kanske kan de få sy upp scenkläder för någon kommande föreställning med Tornedalsteatern eller inspirera gymnasieelever när estetprogrammet/bild till hösten utvidgar med design? Och hos Karin Vassara/samisk kläddesigner och Kerstin Elmqvist/tapetserare kunde de diskutera symaskiner och arbetsmetoder. Kerstin uppmanade dem att inte släppa sina drömmar utan att kämpa för att nå dem.

Vad har varit mest spännande med projektet så här långt?

-Spännande att ”Konsten att mötas” blev första aktivitet i den affärslokal/konsthall (210 kvm) vi kommer att vara i fram tills vi om tre år flyttar in i det nya Folkets Hus som ska byggas i Kiruna nya centrum. Kiruna stadshus där vi hittills hållit till stänger till hösten. Men spännande var också att se hur Francesca och Rahmat tänkte kring kläder. Francesca presenterade sina tankar med hjälp av en Powerpoint där hon tog upp tankar kring ungdomars sätt att klä sig och varför de inte klär sig för ett kallt klimat. Hellre frysa än bylsa på sig. Hur kan man bokstavligen skapa ett smart mode som tilltalar.

Francesca hade, inspirerad av vårt projekt, diskuterat med kvinnor från Eritrea, Somalia och Etiopien om hur deras klädtradition skulle kunna anpassas till kallt klimat och konstaterade att det är en stor konsumentgrupp. Rahmat visade bilder på kläder han designat och sytt upp när han arbetade i sin farbrors verksamhet i Iran. Den skjorta han hade på sig var omsydd för att passa honom. Han betonade att skräddare syr kläder för att passa kroppen. Det ska inte vara så att man ska nöja sig med att söka bästa plagg för sin kropp.

Slutligen, när kommer ni att presentera ert projekt och vet ni redan nu vad det kommer att bli?

-Vårt projekt är en trestegsraket. Första steget var träffen den 27 februari. Andra steget tar vi i maj då Franceska och Rahmat kommer tillbaks för att leda var sin workshop. Franceska vill visa hur man med enkla medel, kan individualisera sina kläder och Rahmat vill lära ut hur man ritar mönster efter sina egna idéer och syr upp. Arbetet och samtalen då ska ge dem inspiration till det tredje steget i september då de presentera kläder som bygger på såväl deras som workshopdeltagarnas tankar. De syr upp några plagg medan andra presenteras i skisser, alltså avslutning med cat walk. Vi hoppas sen, med stöd av KRO/Resurscentrum Konst, Norrbotten kunna presentera projektet och visa upp Francescas och Rahmats kläder och skisser på fler håll i länet. Allt för att ge dem så breda kontaktytor som möjligt i länet.

En symaskin av is. Foto: Karin Westergren