Bilder från 50-årsjubileet

1/6 2023 50-års jubileum

Lördagen den 27 maj arrangerades förbundsstämma och 50-årsjubileum i Malmö. Vi presenterar några av höjdpunkterna under dagen i bilder.

Förbundsstämman hölls i år på Folkets Hus i Limhamn. På stämman omvaldes Gertrud Sandqvist till ordförande för Riksförbundet Sveriges Konstföreningar.
I slutet av stämman överlämnade Stefan Hammenbeck från Östergötlands distrikt boken ”Konst är nödvändigt” som gåva till förbundsstyrelsen och de närvarande distrikten.
Förbundschef Greta Burman hälsade alla välkomna till minglet på förbundskansliet på Tegnérgatan i Limhamn. Deltagarna kunde sedan mingla runt i det vackra vädret utomhus eller gå en rundtur i förbundskansliets lokaler.
Anita Eriksson, som var förbundschef (1998-2006), berättar att Christina Jutterström som var förbundsordförande 1999-2021 har beslutat att fylla på fonden som delar ut Christina Jutterströms stipendiet till en konstföreningsledare. Tillsammans med Anita Eriksson, Erik Broman och Stefan Hammenbeck kommer man att donera 25 000 kr till fonden.
Tidigare förbundsordförande Ann-Christin Nykvist (2007-2019) överlämnade en gåva från Sven-Harrys konstmuseum till förbundet innehållande rabatter för konstföreningar i riksförbundet.
Christina Jutterströms stipendium delades i år ut till Lisbeth Hedelin från Norra Hallands konstförening.