Out with a Oooh! ett projekt i Konsten att mötas

20/5 2018 Konsten att mötas

Vasaparkens förskolors konstförening är en av 20 konstföreningar i Sverige som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningars landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Out with a Oooh! är en konstutställning av och med konstnärerna Felice Hapetzeder, Reza Hazare, Marika Holm och Sahar Burhan. Utställningen bottnar i frågeställningar om konstnärlig frihet och mötet mellan pedagogisk verksamhet och bildkonst. Utställningen har vuxit fram i samarbete med barn från Vasaparkens Förskolor och ingår i satsningen Konsten att mötas av Sveriges Konstföreningar där nyanlända konstnärer välkomnas av konstnärer som befunnit sig här under längre tid.

Om de deltagande konstnärerna:

Reza Hazare är en afghansk konstnär som bor och arbetar i Sverige. Reza har examen från Konsthögskolan i Teheran och även från Konstakademin i Baku, Azerbajdzjan. Han har tidigare ställt ut i bland annat Baku, Dubai, Moskva, Paris och Teheran.

I Sverige är han bland annat aktuell med utställning på Färgfabriken. Reza Hazare arbetar med figurativt måleri och teckning och koncentrerar sig särskilt på krigets effekt på människan. Han utforskar den unga generationen afghaner hemma och i exilen och kombinerar afghansk bildkonsttradition med moderna uttrycksformer. http://www.hazare.org/gallery.html

Sahar Burhan född i Damaskus 1967. Har Kandidatexamen i fri konst från Damaskus Universitet 1989. Flyttat till Sverige i mitten av 2007. Sahar har kämpat hårt för att kunna fortsätta sitt liv som konstnär i Sverige. För att integrera mer läste Sahar Masterprogram i konstnärlig gestaltning vid Linköpings Universitet 2013- 2015. Hon jobbar idag mest med samtidskonst och driver ett konstgalleri Kameleont www.gallerikameleont.wordpress.com. Som utlandsfödd får hon ofta inbjudningar att föreläsa om integration och mångfald genom konst där pratar hon om många projekt hon har drivit och låtit människor delta och medverka i.

Felice Hapetzeder, MFA examen Konstfack, Institutionen för konst 2002. Hapetzeder intresserar sig för samspelet mellan plats och identitet, arkitektur och mänsklig skala genom arbeten med video och fotografi samt installationer och arbeten som tar sin början i workshops med människor på olika platser. Hapetzeder arbetar i samarbeten med andra konstnärer i gruppen Carousell och konstföreningen Local A. Han har bland annat ställt ut på Uppsala Konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum. www.hapetzeder.com

Marika Holm född i Finland 1975. KM examen från Konstindustriella högskolan i Helsingfors, Institutionen för bildpedagogik 2004. Påbyggnadsstudier i Gestaltande forskningsprocesser vid Konstfack. Holms arbetsfält består främst av måleri, pedagogik och relationella projekt. I sitt arbete är hon inspirerad av filosofin om fenomenologin. Hon har ställt ut på flertalet platser. Sedan ett och ett halvt år arbetar Holm med ledarskap inom förskolan.

Videostills från Voyage av Felice Hapetzeder 2017