Streetcorner från webbutik till konstförening

21/5 2018 Ung Konst

Streetcorner i Malmö är en av Sveriges Konstföreningars nyaste medlemmar. En förening som jobbar med graffiti, tatueringar, workshops och ett aktivt jämställdhetsarbete. Vi pratade med Micke, konstnär och projektledare för Streetcorner om konsten att bjuda in och engagera alla grupper i samhället.

Kan ni berätta lite om Streetcorner? Hur började det?

-Streetcorner började som en webbutik som erbjöd bra och billig färg till graffitimålare runt om i landet. Därefter har det utvecklats till att vi har en liten butik och tatueringsstudio i hjärtat av Sofielund som fungerar som en knutpunkt för likasinnade i Malmö.

-Under de senaste åren har efterfrågan på graffiti ökat både som konstform och inom pedagogik, vilket idag har skapat en verksamhet där vi är ett kollektiv av artister med olika formspråk och färdigheter som komplimenterar varandra i vårt arbete för ett färggladare Sverige.

Populärkultur och subkulturer verkar få en allt större roll när det gäller ungas kreativa uttryck. Hur ser ni på förhållanden mellan den institutionella konsten på museum och konsthallar och de ungas konstnärliga uttryck?

-Vilken svår fråga. Tidernas förändras och det gäller också kreativa uttryck. Vi ser redan en stor förändring i synen på gatukonst och graffiti. Vi märker hur graffitiutställningar slår publikrekord på  konsthallar och där städer runt om i landet satsar på egna gatukonstfestivaler för att marknadsföra sig som aktuella och kulturella.

-När det kommer till unga så tror vi att dom tilltalas av det fria och spektakulära uttryck som samtidigt är figurativt och lätt att ta till sig. Medan den institutionella konsten oftast är svårförståelig då det krävs mycket förkunskaper av betraktaren vilket får som följd att den konsten blir svår att ta till sig.

-Graffiti och gatukonst är folkkonst som bjuder in alla att delta. Där alla kan uttrycka sig och bli sedda.

Ni är med och arrangerar SpringBeast nu i maj? Vad är det?

– Den 25-26-27 maj så kommer norra Europas största graffitifestival att arrangeras i södra Stockholm i industriområdet Snösätra.  Under 3 dagar så målar 100-talet artister om 4500 kvm vägg.  Detta är 4-e året i rad som vi genomför detta fantastiska event i samarbete med Snösätra Graffiti. Förutom graffiti så kommer festivalen att bjuda på dans och musik från olika aktörer bland annat kulturskolan, Delux med flera.  För de hungriga kommer vi att bjuda in några av Stockholms bästa foodtrucks.

-I år så arbetar vi på Streetcorner med att organisera festivalen tillsammans med de lokala aktörerna på Snösätra Graffiti. Det är ett stort projekt som vi i år gör helt ideellt och utan budget. Vi är helt beroende av våra sponsorer och samarbetspartners. I samband med årets festival har vi också påbörjat ett arbete med att samla in material till ett graffitimuseum.

Kan ni berätta lite om hur framtiden ser ut? Vilka projekt ligger i pipeline?

-Oj, nu inför sommaren har vi massor av uppdrag. Allt från studieförbund, kommunen, skolor, arkitektbyråer med flera. Några projekt som är extra kul är:

– Ett samarbete med Trelleborgs museer inför utställningen om Nelly Wallden där vi på Streetcorner har utvecklat en serie med workshops som följer utställningens uppbyggnad.

– På Johannesbergsskolan i Göteborg arbetar vi tillsammans med en arkitekt och eleverna med att ta fram förslag på hur deras skolmiljö ska bli trevligare och anpassas efter elevernas önskemål.

– Samtidigt som vi har fullt upp med att genomföra projekt så arbetar vi med våra egna projektidéer vid sidan om. Som ett exempel är ”Unga Talanger”.  Detta projekt handlar om att under 3 år arbeta med att hitta och guida unga personer vilka har potential och vilja att måla större muraler i stadsrummet.

Affisch till SpringBeast