AR i konsthistoriens tjänst
Ny teknik betyder inte alltid ny konst, utan nya tekniker som AR kan också användas för att uppdatera och uppleva konsthistorien på nya sätt.
Det finns många museer som använder sig av AR som ett pedagogiskt verktyg för att bland annat locka yngre människor till samlingarna och göra besökarna mer interaktiva med konstverken. Här under visar vi några exempel på hur det kan gå till.
Doktor Tulps anatomilektion från 1632 är en av Rembrandts mest kända målningar. Målningen visar en obduktion som äger rum i en anatomisk teater. Mauritshuis museet i Haag har tagit fram Rembrandt Reality, en AR-app där man har återskapat Rembrandts berömda målning i 3D. När du startar appen går du först igenom en portal och på avstånd ser du scenen. Du kan uppleva konstverket hemma och genom mobiltelefonens kamera utforskar du målningen genom att röra dig runt i din egen lägenhet som nu har förvandlats till en anatomisk teater där Dr Tulp är i färd med att dissekera en människokropp.
Appen Google Arts and Culture innehåller också en hel del olika konstupplevelser som använder sig av nya tekniker. I till exempel utställningen Meet Vermeer har man samlat 36 målningar från 18 olika museer från 7 olika länder av den nederländska 1600-tals konstnären Johannes Vermeer. Här hittar du kända verk som Flicka med pärlörhänge och Musiklektionen tillsammans med mindre kända verk samlade under samma tak. I din mobiltelefon kan du med hjälp av AR projicera hela utställningen med i ditt vardagsrum och behöver inte resa någonstans för att ta del av Vermeers samlade verk. Med mobilen kan du sedan vandra omkring i de olika rummen i utställningen och uppleva Vermeers konstverk.
Med AR behöver en utställning egentligen bara bestå av tomma ramar på väggarna. Konsten finns i den virtuella världen och genom att gå omkring med din mobiltelefon kan du trolla fram den på din skärm. Det har redan gjorts en del utställningar där man använt sig av AR. På väggarna har besökarna sett vanliga tavlor men när man tittat på dem i sin mobiltelefon har de väckts till liv genom olika animationer.
Istället för audioguider och kataloger kan museerna använda AR för att fördjupa förståelsen av konstverken. När du håller upp kameran framför ett konstverk kan du själv välja vilken information du vill ta del av. Ska personen på tavlan komma till liv och börja berätta om sig själv, vill du se olika skisser och varianter av konstverket innan det blev klart eller ska de viktigaste detaljerna markeras på tavlan? Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för vad AR kan kunna göra inom konstområdet.