AR och aktivism

17/11 2022 Vävda Rum

Vem vill inte ställa ut sin konst på världens stora konstmuseum, men man väl inte bara gå in på ett konstmuseum och hänga upp sitt konstverk, eller kan man det? Tänk om din tavla kunde hänga bredvid Mona Lisa på Louvren?

Det är en ganska exklusiv skara av konstnärer och konstverk som väljs ut och visas för publiken på världens konstmuseum, som hos MoMA i New York. Några konstnärer som också gärna ville ställa ut på MoMA skapade därför appen MoMAR där de använde sig av augmented reality för att placera ut sina konstverk i museets gallerier, eller invasiva skulpturer som de också kallades. Eftersom AR konst är virtuell och bara syns i mobilen kan man i princip placera ut den var som helst med hjälp av GPS-koordinatorer, så varför inte bredvid andra stora konstverk på kända konstmuseum?

En som deltog i den här gerilla aktionen mot MoMA var konstnären Tamiko Thiel med verket ARt Critics Face Matrix som syns i videon nedan.

Tamiko Thiel, ARt Critics Face Matrix

Man kan också använda AR för aktivism och interventioner. Damien Hirst är en konstnär som vet hur man tjänar pengar på sitt konstnärskap. Hirst har uppmärksammats för sina många dyra projekt och spektakulära objekt som skulpturen For the Love of God som består av en döskalle i platina med 8600 diamanter. När Hirst hade en retrospektiv utställning på Tate Gallery i London 2012 skapade konstnären Tamiko Thiel en app som använde AR för att visa Damien Hirst svävande som en kristusgestalt i utställningen medan ett regn av guldpengar föll över honom. Thiels AR-verk blev på så sätt en virtuell kommentar till Hirst utställning.

All Hail Damien Hirst" video @ Tate Modern retrospective av Tamiko Thiel

Med hjälp av AR kan man också lägga på lager och kommentarer på befintliga konstverk som finns på museum och offentliga platser. När konstnären Jeff Koons i samarbete med Snapchat placerade ut AR-versioner av sina stora stålskulpturer som den välkända ballonghunden i Central Park New York, så dröjde det inte länge innan konstverket blev ”vandaliserat”. Det var graffitikonstnären Sebastian Errazuriz som på samma GPS-kordinater hade sprayat Koons skulptur med AR-graffiti. Det Errazuriz  ville poängtera är frågan om vem som egentligen äger den virtuella offentliga rymden? Är det de stora internetföretagen som kommer att få ensamrätt på den eller tillhör den även vanliga människor?

Jeff Koons x Snapchat

Det finns olika åsikter om graffiti när den utförs på offentliga platser och på byggnader, men med AR finns det ett alternativ att sprida sitt budskap i det offentliga rummet utan att förstöra några fysiska objekt. Det finns idag olika appar som gör det möjligt att måla graffiti och tagga platser med hjälp av AR. Målningen finns bara i den virtuella världen och kan sedan upplevas av andra genom att de använder samma app i sin mobil. Ett exempel är Mark App i videon nedan.

Mark AR app för att skapa virtuell graffiti