Vad är AR? (augmented reality)

10/11 2022 Vävda Rum

I maj 2023 har utställningen Vävda rum vernissage. Utställningen består av 10 stycken AR-konstverk. I några artiklar kommer vi därför att titta närmare på vad AR är och hur den används idag av konstnärer och konstinstitutioner.

En kort historik

Själva ordet augmented reality, som betyder förstärkt verklighet, myntades 1990 av Tom Caudell, som var anställd som forskare hos Boeing, men idén om att skapa en artificiell verklighet med hjälp av datorgrafik kan man spåra tillbaka till 1960-talet. 1968 skapade Ivan Sutherland, professor vid Harvard en ganska otymplig utrustning som han döpte till The Sword of Damocles. Genom ett par glasögon kunde betraktaren iakttag en datagenerad 3D-kub som man kunde se ur olika perspektiv beroende på hur man rörde sig i rummet. Det nya med tekniken var att datorgrafiken kunde läggas ovanpå den fysiska verkligheten. Den fysiska och virtuella verkligheten smältes så att säga samman till en ny verklighet, en förstärkt eller augmented reality.

Sword of Damocles (1966)

Genombrottet för AR

AR utvecklades vidare av försvarsindustrin som använde tekniken för att förse piloter med virtuell information ovanpå den fysiska verkligheten. Vid mörkerflygning kunna t ex piloten få information om terräng eller information om höjd, fart, koordinater eller annan information i sina hjälmar.

Det dröjde till 2014 innan AR blev mer kommersiell och tillgänglig för en bredare publik. Det var det året som Google lanserade sina AR-glasögon. Till skillnad från Sutherlands otympliga headset var Google glasögon ganska smidiga. Men någon riktigt genomslag blev det inte för AR-tekniken den här gången.

Det skulle dröja till sommaren 2016 innan AR var på var mans läppar, eller rättar sagt i var mans mobil. Det var då som spelet Pokemon GO släpptes. I mobilen kunde användaren spela ett spel som gick ut på att samla olika varelser som var utplacerade utomhus. Med hjälp av mobilen kunde spelaren på en karta se var Pokemons fanns utplacerade och när spelaren var på platsen kunde han i mobilens kamera se de virtuella Pokemons och interagera och försöka fånga dem. Några månader efter releasen hade runt 45 miljoner laddat ner appen och spelat Pokemon GO.

Hur fungerar Pokemon Go?

Några praktiska användningsområden

Förutom att spela spel som Pokemon GO finns det idag många olika användningsområden för AR-tekniken. Det man kanske inte tänker på är att många sociala medier som Instagram, Snapchat och andra foto- och bildappar använder olika filter som bygger på AR. Du kan lägga på skägg, smink, tatueringar eller glasögon på ditt ansikte, eller du kan förvandla dig till en katt eller hund. Dessa filter bygger på AR, dvs man lägger på olika lager av virtuell  information ovanpå kamerabildens verklighet.

Idag finns det appar som gör att du kan du prova kläder och glasögon från olika företag hemma innan du bestämmer dig. Du håller upp mobilens kamera framför dig och ser i kameran hur glasögonen skulle se ut på ditt ansikte, eller om den där skjortan matchar till byxorna du har på dig.

Du kan använda AR för gå på lägenhetsvisning hemma. I mobilen ser du lägenheten som du är spekulant på och med mobilens hjälp kan du vandra omkring i de olika rummen och uppleva dem virtuellt.

Möbelföretaget IKEA har en app där du kan prova produkter ur deras katalog innan du köper dem. För får verkligen den där soffan plats mellan bokhyllorna och vilken färg på fåtöljen matchar bäst mot mattan? Idag finns det hundratals olika tillämpningar av AR i vardags- och yrkeslivet, och då har vi inte ens nämnt konst- och kulturområdet.

IKEAs app Place