Kallelse till förbundsstämman 2023

Välkomna till Riksförbundet Sveriges Konstföreningars förbundsstämma 2023. I år träffas vi den 27-28 maj i Malmö och firar vårt 50-årsjubileum.

Samtliga medlemsföreningar är välkomna till förbundsstämman, men det är bara följande personer som har rösträtt:

• ombud, utsedda av distrikten eller, där distrikt saknas, av valkretsar
  • förbunds­styrelsens ledamöter (ej ersättare)
  • förbundets revisorer (ej ersättare)
  • förbundets valnämnd (ej ersättare)

Stämmoförhandlingarna hålls lördagen den 27 maj i Limhamns Folkets Hus, Linnégatan 61, Limhamn.

Anmäl dig till förbundsstämman 2023 här.   (Anmälan stängd. Sista anmälningsdag var den 27 april!)

Handlingar till förbundsstämman som dagordning, motioner och propositioner hittar du i högerspalten –>

Karta till de viktigaste platserna under stämman

Förslag på hotell och preliminärt program hittar du längre ned på sidan.

Bekräftelsebrev med ev inbetalningsinformation skickas ut per e-post i slutet av april.

Vi vill också påminna er om att förbereda förslag på kandidater till valnämnden som kommer att väljas vid förbundsstämman.

Varmt välkomna!

Greta Burman

Förbundschef

HOTELL

Ett begränsat antal rum är avsatta till specialpris på Malmö Arena Hotel beläget rakt över gatan från Malmömässan. Besök hotellets hemsida här: www.malmoarenahotel.com

Bokning görs via nedan angiven länk.

Din bokning måste garanteras med ett kredit- eller betalkort. Ingen förskottsbetalning görs och bokningen är avbokningsbar fram till 16.00 på ankomstdagen. Betalning sker på hotellet.

Om kostnaden önskas fakturerad skickar du ett skriftligt fakturaunderlag tillsammans med ditt bokningsnummer till reservation@malmoarenahotel.com  Bokningsnumret får du med bokningsbekräftelsen efter att du har bokat via länken nedan.

För bokning av 4 rum eller fler, skicka istället din förfrågan till reservation@malmoarenahotel.com

Observera att rätt ankomst- och avresedatum måste anges direkt högst upp på hemsidan efter klicket på länken för att få tillgång till priset.

Bokningslänk:

Specialpris för Riksförbundet Sveriges Konstföreningar

Torsdag 25 maj enkelrum 1095 kr, dubbelrum 1095 kr

Fredag 26 maj enkelrum 945 kr, dubbelrum 1095 kr

Lördag 27 maj enkelrum 945 kr, dubbelrum 1095 kr

Specialpriset gäller tom den 19 maj men vi uppmanar er att boka snarast eftersom antalet rum är begränsat.

PROGRAM

Hålltider för stämman.

Lördag 27 maj

Limhamns Folkets Hus, Linnégatan 61, Limhamn

Från kl 12.00 registrering och en enkel lunch

13.00 – ca 16.00 Stämmoförhandlingar

16.00 Mingel på Riksförbundet Sveriges Konstföreningars kansli, Tegnérgatan 60A, Limhamn. Limhamns konstförening kommer också att hålla öppet för besökare.

19.00 Middag på restaurang SMAK, S:t Johannesgatan 7, Malmö.

Söndag 28 maj

Utflykt 1, den långa

Malmö – Bromölla – Tjörnedala – Malmö

Tider
8:00: Bussen hämtar upp på Best Western Malmö Arena Hotel, Hyllie Boulevard 12, Hyllie

9:30-11:15: Besök på Ifö Center i Bromölla. Ifö Center är ett resurscentra för konstnärer i Skåne, en konsthall och en förening som är medlem hos oss. De förfogar över en byggnad på 40 000 kvm som ligger inne på Iföverkens industriområde.

12:45-14:00: Besök på ÖSKG. Östra Skånes Konstnärsgrupp är en konstnärsdriven förening i Baskemölla i sydöstra Skåne där de driver Tjörnedala konsthall. De grundades 1974 och startade då Konstrundan. Idag består föreningen av ca 120 verksamma konstnärer.

15:30: Tillbaka i Malmö. Vi släpper av på Malmö C

PRIS 375 kr

Utflykt 2, Lund

Malmö – Lund – Malmö

Tider
10:00 Buss hämtar upp på hotell Best Western Malmö Arena, Hyllie Boulevard 12, Hyllie

10:40 Besök på Lunds konsthall. Vi kommer att se utställningen Efterdyning, en retrospektiv utställning med äldre, nyare och helt nyproducerade verk av konstnären Anna Ling, född 1971 i Göteborg och sedan många år bosatt i Malmö. Gertrud Sandqvist kommer att ge oss en guidad tur.

11:15 Besök på Aura, Krognoshuset i Lund. Krognoshuset har kontinuerligt visat samtida konst sedan 1928. Då grundades Konstföreningen Aura av en grupp konstnärer och konstvänner. Vi kommer att få en presentation av verksamheten.

12:00 Besök på Skissernas Museum. Vi får en guidad visning på drygt 45 minuter. Skissernas Museum – Museum of Artistic Process and Public Art är ett unikt konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Här finns världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst.

13:15: Bussen hämtar oss för hemfärd till Malmö. Vi släpps av vid Malmö C senast kl. 14:00. Den som vill kan promenera till stationen i Lund.

Kontaktperson för denna utflykt är Linnéa Jahn tel 0704-105014.

PRIS 300 kr