Offentliga konst gjord med AR
Utställningen Vävda rum använder sig av AR-teknik för att placera ut konst i det offentliga rummet. Det finns flera exempel på offentliga utställningar som använder sig av AR-tekniken. I den här artikeln tittar vi närmare på några av dem.
Artikeln har tidigare publicerats i Konstperspektiv nr 3-2022. Här kan du ladda ner en PDF av artikeln.
Du befinner dig på stadens torg. Du har nämligen hört att det ska finnas ett nytt konstverk utplacerat där, men när du kommer fram ser du ingenting, bara den vanliga skulpturen i brons som stått där i decennier. Du tar upp din mobil och startar appen som du fått instruktioner om. När du håller upp mobilen mot den ödsliga platsen ser du plötsligt något mitt på torget. Du går närmare och cirkulerar runt det. Det är ett konstverk. Men när du sänker mobilen och tittar med dina egna ögon är det borta. Konstverket verkar bara existera i cyberrymden och det är bara genom din mobil som du kan uppleva det.
Augmented Reality (AR) är en teknik som används för att lägga på nya lager på verkligheten. Du har förmodligen redan använt dig av AR utan att reflektera över det. I de flesta sociala mediaappar finns olika filter där du kan ändra ditt utseende, du kan lägga till skägg eller glasögon på ditt ansikte eller förvandla dig till ett djur. Det är AR-teknik. Med AR kan du också förändra din omgivning. Du kan använda AR för att installera ett nytt kök, prova hur olika möbler passar i rummet eller provhänga konst på väggen innan du beställer den. Du kan spela spel, få information om olika platser du besöker och naturligtvis uppleva kultur.
AR-tekniken har funnits sedan slutet av 1960-talet men fick sitt stora genombrott för allmänheten sommaren 2016 när spelet Pokemon GO lanserades. Den sommaren begav sig många barn och vuxna ut med sina mobiler för att leta och fånga så många olika Pokemons som möjligt. Gillar man inte att jaga Pokemons kan man idag använda AR för att leta efter konst utomhus, för de senaste åren har det gjorts en hel del AR-utställningar i publika miljöer.
Det Londonbaserade företaget Acute Art har sedan starten 2017 varit ett av de drivande i utvecklingen när det gäller AR konst. Under åren har de lyckats knyta flera kända konstnärer som Marina Abramović, Olafur Eliasson, Antony Gormley, Anish Kapoor och Jeff Koons till sig och skapat olika VR och AR-verk. Acute Art har även producerat AR utställningar utomhus. Sommaren 2021 lanserades ”Unreal City” en utställning med 36 stycken AR skulpturer som fanns utplacerade längs floden Themsen i London, från Waterloo bridge till Millenium bridge på Southbank sidan. Besökarna kunde ta del av konstverken genom att ladda ner en app till sin telefon och utforska omgivningen. Under vandringen kunde man uppleva Koo Jeongs skulptur ”Density” som bestod av ett isblock som mystiskt svävade omkring över marken och i isen kunde man se hur stadens omgivningar reflekterades. I Nina Chanel Abneys verk “Imaginary Friend träffade du en färgglad guru som berättade en sedelärande historia för dig: Om du inte tro att något gott kan hända dig, då gör det inte det heller.
Några år innan, 2019, hade företaget Apple samarbetat med New Museum i New York och skapat [AR]T Walk som var publika utställningar i stadsrummet med AR-konst. Inne i ett 20-tal av Apples butiker kunde man också uppleva musikern och konstnären Nick Caves verk “Amass”. Amass påminde om ett spel där besökarna skulle samla på blänkande metallföremål som fanns i fem olika former och som svävade omkring inne i Applebutiken. När du hade samlat ihop alla fem formerna kunde du låsa upp din belöning. Det fanns även konstpromenader i anslutning till Apples butiker i sex olika städer som New York, London, Paris och Tokyo. Sju konstnärer bland annat Carsten Höller, Nathalie Djurberg och Pipilotti Rist hade skapat var sitt verk till städernas [AR]T Walk.
I Pipilotti Rists verk “International Liquid Finger Prayer” skulle du jaga en glänsande form som lekfullt och gäckande hoppade omkring och sjöng på stadens gator. Pipilotti Rists verk är ett exempel på hur många AR-verk använder sig av flera olika medier som ljud, musik, animation, text, rörelse och att de ofta är interaktiva och liknar enkla spel. Med fingret kan du på mobilens skärm interagera med konstverket, du kan flytta på det, förändra det, fånga och samla på dem, eller tillsammans med andra samarbeta och skapa nya upplevelser.
Hösten 2021 invigdes världens första biennal för AR-konst i Düsseldorf. 19 internationella konstnärer var inbjudna för att skapa platsspecifika konstverk i en ny skulpturpark som besökarna bara kunde uppleva i sin mobil. Ett av verken var Jeremy Baileys ”YOUar” en skulptur som påminde om en jättestor kromad böna som låg i det gröna gräset. Du kunde till exempel låtsas lyfta skulpturen från marken och ta en bild eller rättare sagt en screenshoot då verket bara syns i mobilen.
Det går också att kombinera AR-tekniken med andra digitala tekniker. Den Londonbaserade studion Above&Below använde sig av digitala sensorer för att mäta och läsa av förändringar i luftkvalitén i Düsseldorf. För även om luften kan verka ren innehåller den många olika partiklar. I ”Digital Atmosphere” hämtades data från olika sensorer och skapade i realtid ett moln uppbyggt av blå partiklar i olika storlekar som visualiserade luftkvalitén för besökarna. Datatrafik från olika källor, som sociala medier, mobiler, sensorer etc. kan också användas för att skapa eller förändra ett AR-verk.
Det är inte heller ovanligt att kombinera streetart med AR-konst. I Vancouver arrangerades i februari 2021 en AR-utställning med 24 konstverk som en del av deras stora muralfestival. Precis som många andra festivaler och biennaler brottades Vancouvers muralfestival med pandemins begränsningar. Man kan säga att pandemin har gett AR-konsten en extra skjuts då många fysiska museer varit stängda och folksamlingar inte varit tillåtna. Det har tvingat fram nya tänkesätt och tekniker för att kunna uppleva konst, digitalt och utomhus. I Vancouver skapades olika publika AR-verk men man skapade också extra lager på befintliga muralmålningar som gjorde att besökarna kunde se hur de rörde sig och blev animerade.
Även i Sverige har man arbetat med AR-teknik och muralkonst för att göra konsten mer tillgänglig under pandemin. I Östergötland genomfördes hösten 2020 utställningen ”Artscape” där 17 stora väggmålningar uppfördes i fyra kommuner. Åtta av verken fick ett sedan ett extra AR-lager som gjorde att man i sin mobil kunde uppleva de fysiska muralmålningarna med animationer, grafik och ljuddesign.
I Sverige har det än så länge inte skapats så många offentliga AR-verk. Ett undantag finns i Västerås där konstnären Bella Rune skapat platsspecifika AR-verk i stadsrummet utplacerad längs Karlsgatan och på Skrapantorget. Ett av verken består av en portal som är uppbyggd av en cirkel med betonggrisar och det finns även skulpturer skapade med gatsten utplacerade i gaturummet som besökaren kan uppleva i sin mobil.
Nästa år, i maj 2023, får Sverige ett nytt tillskott till den offentliga AR-konsten. Då firar nämligen Riksförbundet Sveriges Konstföreningar sitt 50-årsjubileum och kommer i samband med det att ha vernissage för Sveriges största nationella AR-utställning. Utställningen ”Vävda Rum” har fått stöd av Postkodstiftelsen och kommer att bestå av 10 konstnärer som i samarbete med företaget Untold Garden kommer att ta fram var sitt nytt konstverk i AR-teknik. Konstföreningar runt om i landet kommer sedan att få möjlighet att placera ut de 10 konstverken i sina hemkommuner genom att välja vilka platser konstverken ska finnas på. Besökarna i kommunen kan sedan med hjälp av en app och en karta leta reda på och uppleva konstverken utomhus. Utställningen kommer att pågå under hela sommaren och förhoppningen är att det ska finnas en utställning i landets alla 290 kommuner. Det kommer att bli Sveriges och kanske världen största utställning av offentlig AR-konst.
Så om du nästan sommar går förbi ett torg eller en park och ser en massa människor som går omkring och håller upp sina mobiltelefoner (eller paddor) så är det mycket möjligt att de tittar på ett nytt spännande AR-konstverk som ingår i AR-utställningen ”Vävda Rum”.